Kilpailut

Mestaruuskilpailut

Suomen Karting liitto järjestää vuosittain eri luokille mestaruuskilpailut.

Jokaisen luokan parhaat kuljettajat palkitaan kauden päättävässä mitaligaalassa.

Kilpailukalenteri 2021

Kilpailu Päivä                              Cadet                 Raket Micro               Raket                 Mini 60

Porin FK 24.-25.4.2021              x (1)                        x (2)                          x (2)                    x (2)

Vihdin UA 8.-9.5.2021                x (2)                        x (2)                          x (2)                    x (2)

Monako FK 15.-16.5.2021         x (2)                        x (2)                          x (2)                    x (2)

Töysä 10.-11.7.2021                   x (2)                        x (2)                          x (2)                    x (2)

Monako FK 25.7.2021                 x (1)                       x (1)                          x (1)                    x (1)

Kilpailuja yhteensä                        8                             9                                 9                       9

Lasketaan loppupisteisiin           6                             7                                  7                       7

x (1) vain yksi kilpailu, x (2) kaksi eri kilpailua eri päivinä. Ks. seuran oma kilpailukutsu.

Karting Liitto pidättää oikeuden muutoksiin (ver. 7.2.2021)

Säännöt ja pistelasku

Kilpailuissa pisteet jaetaan SM- ja SJM-sarjasääntöjen mukaisesti. Aika-ajoista pisteitä ei lasketa. Sarjan päätyttyä sijoituksissa huomioidaan jäsenseurojen kuljettajat. Liiton jäsenseuran kuljettaja, jolla on suurimmat pisteet, on voittaja. (Cadet-luokassa ei edellytetä liiton jäsenyyttä seuralta).

Sijat 1-5

Tasapisteissä ratkaisee ensin se, kuka kuljettajista on ajanut täyden kilpailusarjan.

Seuraavaksi ratkaisevat parhaat sijoitukset pistelaskussa huomioitavissa kisoissa.

Mikäli pisteet ovat vielä tasan ratkaisee, se kumpi kuljettajista on ajanut enemmän mestaruussarjan kilpailuja.

Mikäli tilanne on edelleen tasan, ratkaisee kuljettajien paremmuuden sen kisan sijoitus, jossa on ollut eniten osanottajia.

Mikäli tilanne on edelleen tasan, sijoitus jaetaan.

Sijat 6-eteenpäin

Mikäli kilpailija on sijoittunut sijoille 6. tai huonommin sijoitus ratkaistaan tasapisteissä pelkästään pisteiden mukaan kuitenkin siten, että eniten kisoja ajaneet sijoittuvat vähemmän kisoja ajaneiden edelle

Muuta

Cadet luokassa muistopalkitaan kaikki kilpailijat, jotka on osallistunut vähintään neljään kilpailuun. Kaikille liiton seurojen kuljettajille lasketaan sijoitus kilpailumäärästä riippumatta.

Cadet tuloksiin merkitään kaikki kilpailuun osallistuneet ”0”, jos ei saa pisteitä. Liittyy muistopalkintoihin.

Mikäli kilpailijan tulos on hylätty teknisen tai muun törkeän sääntörikkomuksen vuoksi jossain Liiton osakilpailussa, voidaan tämä tulos laskea parhaan sijoituksen tilalle. Törkeäksi sääntörikkomuksesta katsotaan rike, joka aiheuttaa sanktioita AKK:n taholta, rikkeen törkeydestä on merkintä kilpailun virallisissa lopputuloksissa tai Kartingliitolla on asiasta tarkempaa tietoa.

Pistelasku sarjojen perusteella

Raket Cup ja Mini 60 SJM sarjat. Luokat OK, OKJ ja KZ2:SM sarjat.

Mukaan laskettavien kilpailuiden määrä määräytyy kilpailukalenterin mukaisesti

Karting liiton hallitus voi muuttaa kilpailujen laskenta määrää, jos kilpailuja peruuntuu

Varmista, että edustamasi seura on karting liiton jäsenseura.