Kilpailut

Suomen Kartingliitto järjestää vuosittain eri luokille mestaruuskilpailut.

Jokaisen luokan parhaat kuljettajat palkitaan kauden päättävässä mitaligaalassa.

Varmista, että edustamasi seura on karting liiton jäsenseura.

Säännöt ja pistelasku

Kilpailuissa pisteet jaetaan SM- ja SJM-sarjasääntöjen mukaisesti. Aika-ajoista pisteitä ei lasketa. Sarjan päätyttyä sijoituksissa huomioidaan jäsenseurojen kuljettajat. Liiton jäsenseuran kuljettaja, jolla on suurimmat pisteet, on voittaja. (Cadet-luokassa ei edellytetä liiton jäsenyyttä seuralta).

Sijat 1-5

Tasapisteissä ratkaisee ensin se, kuka kuljettajista on ajanut enemmän kilpailuja.

Seuraavaksi ratkaisevat parhaat sijoitukset pistelaskussa huomioitavissa kisoissa.

Mikäli pisteet ovat vielä tasan ratkaisee se, kumpi kuljettajista on ajanut enemmän mestaruussarjan kilpailuja.

Mikäli tilanne on edelleen tasan, ratkaisee kuljettajien paremmuuden sen kisan sijoitus, jossa on ollut eniten osanottajia.

Mikäli tilanne on edelleen tasan, sijoitus jaetaan.

Sijat 6-eteenpäin

Mikäli kilpailija on sijoittunut sijoille 6. tai huonommin sijoitus ratkaistaan tasapisteissä pelkästään pisteiden mukaan kuitenkin siten, että eniten kisoja ajaneet sijoittuvat vähemmän kisoja ajaneiden edelle

Muuta

Cadet luokassa muistopalkitaan kaikki kilpailijat, jotka ovat osallistuneet vähintään neljään kilpailuun. Kaikille liiton seurojen kuljettajille lasketaan sijoitus kilpailumäärästä riippumatta.

Cadet tuloksiin merkitään kaikki kilpailuun osallistuneet ”0”, jos ei saa pisteitä. Liittyy muistopalkintoihin.

Mikäli kilpailijan tulos on hylätty teknisen tai muun törkeän sääntörikkomuksen vuoksi jossain Liiton osakilpailussa, voidaan tämä tulos laskea parhaan sijoituksen tilalle. Törkeäksi sääntörikkomuksesta katsotaan rike, joka aiheuttaa sanktioita AKK:n taholta, rikkeen törkeydestä on merkintä kilpailun virallisissa lopputuloksissa tai Kartingliitolla on asiasta tarkempaa tietoa.

Pistelasku sarjojen perusteella

Raket SJM ja Mini 60 SJM sarjat. Luokat OK, OKJ ja KZ2:SM sarjat.

Mukaan laskettavien kilpailuiden määrä määräytyy kilpailukalenterin mukaisesti.

Karting liiton hallitus voi muuttaa kilpailujen laskenta määrää, jos kilpailuja peruuntuu.